Gebruikerservaring: Continental deeltjesteller, niet alleen voor apk’s

Wat moet je doen als de deeltjesteller straks afkeur constateert zonder zichtbare diagnoselamp of foutcode? Peter Terlouw van Terlouw Diesel Center legt uit waarom hij de Continental DX280 DC Advanced deeltjesteller kocht. En hij doet niet eens apk’s.


Per 1 januari 2023 mag je bij een APK I en II-keuring één miljoen deeltjesper kubieke centimeter meten. Daar ligt voor de Euro 5- en 6-diesels de grens tussen apk goed- of afkeur. Dus boven het miljoen deeltjes is het roetfilter vol of kapot. Toch? “Gelijk conclusies trekken vinden wij niet zo’n goed idee. Stel eerst een diagnose en ga dan pas sleutelen”, zegt Peter Terlouw, de tweedegeneratie van Terlouw Diesel Center in Mijnsheerenland. Peter’s ouders Jaap & Willy hebben dit bedrijf in 1968 opgericht. Terlouw Diesel Center is in de loop der jaren uitgegroeid tot diagnose- en revisiespecialist van brandstofpompen, verstuivers, motormanagement en commonrailsystemen. Peter Terlouw: “Doorgebrande, gescheurde of beschadigde filters komen sowieso niet onder het miljoen deeltjes, maar misschien ligt een apk-afkeur op basis van zo’n deeltjestelling helemaal niet aan het roetfilter. Klakkeloos het roetfilter vervangen is in ieder geval geen optie.”


Wat moet Terlouw met een deeltjesteller?

Terlouw Diesel Center helpt autobedrijven en vlooteigenaren, maar doet zelf geen auto-onderhoud. Toch heeft Peter Terlouw een deeltjesteller gekocht: de Continental DX280 DC Advanced. Wat moet je daarmee als je geen apk doet? Peter: “We krijgen hier auto’s binnen met diverse problemen en gebruiken de roetmeting als nacontrole. Maar met de vrije test van de Continental kunnen we nu ook constant en exact de uitstoot meten. Bovendien is het mogelijk om de meetresultaten grafisch weer te geven en dat geeft ons diagnosemogelijkheden. Wij kunnen de meetresultaten bijvoorbeeld gebruiken voor het vroegtijdig signaleren of er iets aan de hand is of voor een diagnose van het verbrandingsproces.”


Onmisbaar, ook zonder APK

In tegenstelling tot de roetmeting is er met de deeltjesteller dus wel geld te verdienen. Het is dus geen kostenpost, maar een mogelijkheid om problemen op te lossen. Peter Terlouw heeft zich in meerdere aanbieders verdiept voordat hij de Continental DX280 DC Advanced kocht. “We hebben om drie redenen voor de Continental gekozen. Ten eerste willen wij kwalitatief goed apparatuur om een diagnose te stellen, ten tweede kennen wij AA-Equipment Supportal jaren als betrouwbare leverancier en ten derde vertegenwoordigen wij Continental als fabrikant van dieselinspuitsystemen.” Peter Terlouw verwacht dat autobedrijven na 1 januari 2023 aanstaande, wanneer de deeltjesteller verplicht is, tegen problemen oplopen en wil daarom nu al vast ervaring met de deeltjesteller opdoen. Peter: “Misschien moet het roetfilter gereinigd of vervangen worden, maar de meetresultaten kunnen ook duiden op problemen aan de injectoren, de turbo, de turboslangen of de EGR-klep. Autobedrijven kunnen wel wat ondersteuning gebruiken, want dit soort metingen zijn voor de apk voor autobedrijven nieuw. Ik denk dat onze helpdeskfunctie nog belangrijker gaat worden.” Dat geldt overigens ook voor het CLEVER DiagnostiX supportteam van AA-Equipment Support, dat een groot aantal personen- en vrachtautobedrijven dagelijks helpt bij diagnoseproblemen en remote supportactiviteiten.

continental-deeltjesteller_terlouw_03_1600-1200px

Hoog gebruiksgemak en toekomstbestendig door draadloze communicatie tussen deeltjesteller en software op Windows-besturingssysteem.

continental-deeltjesteller_terlouw_03_1600px

Straks ook benzine?

De Continental DX280 DC Advanced werkt op basis van ionisatie: ‘Diffusion Charging’ (DC). Continental ontwikkelde een geavanceerde DC-techniek, waarbij de uitlaatgassen niet in de meetkamer worden gezogen, maar door een venturi-werking erin worden geduwd; een groot verschil ten opzichte van andere apparaten. De Continental-teller vervuilt nauwelijks, wat in een stresstest van twintigduizend testen is aangetoond. Bovendien levert dit een extreem nauwkeurige meetmethode op waarmee deze DC-deeltjesteller de nauwkeurigheid van de veel duurdere Condensation Particle Counter (CPC)-techniek benadert. Dat kan in de toekomst wel eens heel belangrijk worden als de eisen worden aangescherpt en het aantal deeltjes per kubieke centimeter daalt. Bovendien is er de mogelijkheid dat deeltjestellers in de toekomst ook voor benzinemotoren worden gebruikt. In Duitsland is die wetgeving al in aantocht. De Continental is er in ieder geval op voorbereid.


Gebruik 'm waar je wilt

Het gebruiksgemak van de deeltjesteller zal veel gebruikers verbazen. De Continental heeft een verwarmde slang van anderhalve meter (ruim voldoende, al is er voor vrachtauto’s optioneel een vier meter lange slang leverbaar) met daaraan de sonde. De Continental weegt maar zeven kilo, dus je pakt ‘m zo op en loopt ermee naar de achterkant van de auto. Je steekt de stekker in het stopcontact, steekt de sonde in de uitlaat en meten maar! De verbinding met de laptop of tablet is draadloos. Je kunt de deeltjesteller dus ook mee naar buiten nemen om de uitstoot van een auto op het parkeerterrein te meten.


Grootste uitdaging: de klanten

Wat zal er straks gebeuren? Worden de roetfilters schoongemaakt of vervangen? Worden afgekeurde auto’s geëxporteerd of worden de roetfilters leeggemaakt, uitgeprogrammeerd en accepteren deze dieselrijders de hogere motorrijtuigenbelasting volgens het principe ‘de vervuiler betaalt’? Peter: “We weten nog helemaal niet wat de dieselrijders gaan doen en hoe ze zullen reageren als het autobedrijf straks zegt dat de auto is afgekeurd op te veel deeltjes.” Misschien, zo speculeert Peter Terlouw voorzichtig, wordt de kwaliteit van de after-market filters de komende jaren veel kritischer bekeken. Het zou namelijk wel eens zo kunnen zijn dat after-market roetfilters meer deeltjes doorlaten dan originele OE-filters. Peter: “Maar de grootste uitdaging is dat dieselrijders zich van deze situatie nog helemaal niet bewust zijn. Zij zullen zich afvragen waarom er iets mis zou zijn met hun diesel of met het roetfilter, terwijl er geen diagnoselampje of foutcode is te zien. Ik zou daarom tegen alle technici willen zeggen: praat er vandaag met je klanten over, want als het voor deze apk geen kwestie is, dan is het dat voor de volgende apk in ieder geval wel.”


continental-deeltjesteller_terlouw_01_1600px

Peter Terlouw en zijn nieuwe Continental deeltjesteller. Terlouw Diesel Center is diagnose- en revisiespecialist. Het bedrijf doet geen apk’s, maar heeft wel een deeltjesteller.

Meer informatie

Wil je meer informatie over de Continental deeltjesteller? Bekijk de Continental DX280 DC Advanced of vraag advies aan onze productspecialisten:

Cookie-instellingen
Selecteer de gewenste cookie-instellingen: