OE-reparatie voor bedrijfswagens met universele apparatuur

Gepubliceerd op 19 mei 2025


Diagnosestellen aan bedrijfswagens wordt steeds complexer door de toenemende afhankelijkheid van originele fabrieksapparatuur en -informatie. Waar we vroeger nog goed uit de voeten konden met universele diagnose apparatuur, moeten we tegenwoordig steeds vaker terugvallen op OE-apparatuur om bepaalde configuraties, parametreringen en updates uit te kunnen voeren.


Een voorbeeld van dit probleem is het vervangen van de koelvloeistof bij een DAF truck. Na het vervangen van de koelvloeistof loopt men het risico dat de lamp gaat branden voor het te lage koelvloeistofpeil. Deze foutmelding kan je er niet meer uitkrijgen met een universele diagnosetester, omdat er een VIC3 update uitgevoerd dient te worden. Hier heb je de originele diagnoseapparatuur voor nodig.


Oplossing: diagnose op afstand

Met een remote diagnose interface, zoals geïntegreerd in de Jaltest Link V9, kunnen OE-niveau reparaties nu eenvoudig via een remote verbinding worden uitgevoerd. Hierdoor kunnen voertuigtechnici direct vanuit de eigen werkplaats, zonder tussen­komst van de dealer, taken laten uitvoeren met originele OE-tools.


CLEVER DiagnostiX heeft een ServiceDesk die dit soort remote diagnosewerkzaamheden uit kan voeren voor voertuigtechnici. Naast toegang tot OE-diagnoseapparatuur, heeft CLEVER DiagnostiX ook toegang tot OE-technische informatie. Door de werkzaamheden via remote support door CLEVER DiagnostiX uit te laten voeren, kan de voertuigtechnicus nagenoeg alle werkzaamheden in eigen werkplaats uitvoeren waarbij die niet zelf de verschillende OE-technische informatie en -diagnoseapparatuur hoeft aan te schaffen.


Het enige wat een voertuigtechnicus hiervoor nodig heeft is een Jaltest Link V9 remote diagnose interface. Deze kan worden aangesloten op het voertuig. Er word een remote sessie gestart, waarbij de interface van de voertuigtechnicus contact maakt met een OE-diagnosetester aan de kant van de partij die de remote support uitvoert. Op die manier kunnen diverse werkzaamheden uitgevoerd worden zoals het vervangen van een luchtdroger voor DAF of een herprogrammering van diverse ECU’s bij DAF, Mercedes Benz, Volvo, Renault, Scania en Iveco.

clever-servicedesk

De ServiceDesk van CLEVER DiagnostiX is elke werkdag beschikbaar voor remote support via WhatsApp, telefoon of website.

Andere voordelen van remote support

Naast dat remote support de voertuigtechnicus kan helpen met OE-informatie en OE-tools die hij wellicht zelf niet in huis heeft, scheelt remote support ook zeer in tijd en kosten. De truck hoeft niet naar een ander bedrijf gebracht te worden. De truck kan in de werkplaats blijven staan terwijl er werkzaamheden op afstand worden uitgevoerd. Hierdoor is de truck sneller operationeel en worden aanzienlijke kosten en gaten in de planning voorkomen.


Daarnaast valt remote support onder het principe ‘twee weten altijd meer dan één’. Mocht er zich een probleem voordoen waar de voertuigtechnicus zelf niet uit komt, kan beroep gedaan worden op de kennis en kunde van een externe partij. Dit kan weer een nieuwe blik geven op de situatie, waarbij tevens additionele technische informatie verstrekt kan worden.


SERMI-certificaat

Werkplaatsen die gebruik willen maken van remote support hebben al snel een SERMI-certificaat nodig. Daarnaast is een SERMI-certificaat sowieso nodig om werkzaamheden uit te voeren die in verband staan met diefstalpreventie van voertuigen.


Een SERMI-certificaat is een centrale vervanging van alle certificeringen in de Europese Unie op het gebied van werkzaamheden aan componenten of systemen die te maken hebben met antidiefstalsystemen in voertuigen. Dit zorgt ervoor dat bedrijven niet voor elk voertuigmerk los een certificaat nodig hebben, wat tijd en kosten bespaard. De toevoeging van het SERMI-certificaat is een belangrijke stap om de veiligheid van voertuigdata te waarborgen en ervoor te zorgen dat alleen gecertificeerde professionals toegang krijgen tot beveiligde voertuigfuncties.


Aanvullend: OE-technische informatie

Als de werkplaats wel de juiste OE-tools in huis heeft, maar toch elke keer tegen dezelfde foutcodes aanloopt, kan OE-technische informatie helpen. OE-technische informatie is steeds vaker nodig om reparatiewerkzaamheden uit te kunnen voeren en om snel en efficiënt diagnose te kunnen stellen. Daarvoor heeft Jaltest met de fabrikanten DAF, Scania, MAN en Iveco afspraken gemaakt om toegang te verkrijgen tot hun RMI-informatie (Repair and Maintenance Information). Deze RMI-informatie kan interactief geraadpleegd worden wanneer er aan een voertuig gewerkt wordt.


Er zijn echter ook andere OE-technische databases waar gebruik van gemaakt kan worden. Denk bijvoorbeeld aan ALLDATA, een database waar onder andere werkplaatsinstructies, bedradingsschema’s en veel voorkomende foutmeldingen in terug te vinden zijn. Door toegang te hebben tot een OE-informatie database, kan een voertuigtechnicus de truck repareren zoals de fabriek van herkomst het voorschrijft. En ook in dit soort databases kunnen tips en trucs van wereldwijde technicus-collega’s gedeeld worden. Samen kom je verder dan alleen.

Meer weten over remote support voor bedrijfswagens? Lees dan verder of neem contact met ons op.

Meer blogs

250520-3318-vmn-aa-equipment-support

ADAS-kalibratie: onmisbaar in de moderne garage

summa-producten-foto

Elektrische voertuigen in de garage: gebruik een EV-diagnose systeem

nieuws-smartlink

De beste diagnoseapparatuur voor personen- en lichte bedrijfswagens: een vergelijking van Launch en Autocom