Iveco S-Way met een probleem met NOx-sensor

Een Iveco S-Way kampt met een probleem in de NOx-sensor. In de motorregeleenheid is een foutcode opgeslagen: 000C98-05 NOx-sensor vóór diesel partikel filter (DPF), stroom te laag of onderbreking. Bij deze foutcode is in de Jaltest diagnosesoftware verder geen informatie bekend over hoe deze storing te lokaliseren en op te lossen is. Eerst kijken we met behulp van de Jaltest software in de meetwaarden welke waarden de NOx-sensor afgeeft aan de ECU (Afbeelding 1).


De NOx-sensor geeft geen waarde aan de ECU. Dat betekent waarschijnlijk dat de communicatie onderbroken is en er dus geen juiste NOx-waarde de ECU binnenkomt. Op deze manier kan het uitlaatgasnabehandelingssysteem niet naar behoren werken. Wanneer deze storing zich voordoet, zal na verloop van tijd ook een motorvermogensreducering in werking treden.

afbeelding-1-iveco-s-way

Afbeelding 1: We raadplegen de meetwaarden van de NOx-sensor.

OEM informatie

Hoe nu verder? In de Jaltest software openen we de Jaltest OEM RMI (Repair and Maintenance Information) module voor Iveco. We zoeken eerst het juiste schema op, om er zo achter te komen welke aansluitingen we moeten meten en hoe de verbindingen lopen (afbeelding 2). Na de meting uitgevoerd te hebben op de voeding en massa met vaste en losse connector, blijkt dat de NOx-sensor inwendige kortsluiting naar plus heeft en dus helemaal niet werkt. Deze dient dus vervangen te worden. In de Jaltest software is te zien waar de NOx-sensor zich bevindt (afbeelding 3).

afbeelding-2-iveco-s-way

Afbeelding 2: We raadplegen het schema in Jaltest OEM RMI.

afbeelding-3-iveco-s-way

Afbeelding 3: De locatie van de NOx-sensor.

Efficiënte reparatie

Vervang de NOx-sensor altijd compleet inclusief module. Wanneer de NOx-sensor vervangen is, dient deze gereset/gekalibreerd te worden. Dat doe je met het Jaltest diagnosesoftware, door gebruik te maken van de functie “Vervangen van componenten” in de module “Onderhoud” (afbeelding 4). Volg hiervoor de stappen die het softwareprogramma aangeeft (afbeelding 5).


Nadat het proces is beëindigd kunnen de foutcodes worden gewist. In sommige gevallen kunnen de foutcodes niet gewist worden, ondanks dat een nieuwe NOx-sensor is gemonteerd. Dit zijn fouten die volgens de regelgeving pas verdwijnen zodra de uitlaatgasnabehandelingsmodule één of meerdere volledige cycli foutloos heeft uitgevoerd tijdens het in bedrijf zijn van de motor. Nadat hieraan is voldaan zal de foutcode van actueel naar historie gaan en is deze te verwijderen. Met behulp van de OEM informatie, is het probleem in één keer opgelost. Het minimaliseert onnodige vervanging van onderdelen en voorkomt dat het voertuig onnodig meerdere keren terug moet komen.

afbeelding-4-iveco-s-way

Afbeelding 4: Resetten/kalibreren van de NOx-sensor.

afbeelding-5-iveco-s-way

Afbeelding 5

De volgende producten/diensten zijn gebruikt in deze case:

Meer diagnoseartikelen

daf-xf-koelvloeistofsensor-omslag

Probleem met koelvloeistof-temperatuursensor van DAF XF

daf-cf-euro-6-omslag

Diagnosehulp bij probleem met BPV actuator

case-scania-truck

Scania truck met groot vermogensverlies


Cookie-instellingen
Selecteer de gewenste cookie-instellingen: