Voorbereid op de verplichte retrofit: inbouwen en kalibreren van de smart tachograaf 2
Sinds 21 augustus 2023 is de smart tachograaf type 2 verplicht in alle nieuw geregistreerde bedrijfswagens zwaarder dan 3,5 ton. Binnen twee jaar zullen stapsgewijs ook alle bestaande bedrijfswagens van een retrofit smart tachograaf voorzien moeten worden. Per juli 2026 zijn ook de bedrijfswagens boven de 2,5 ton aan de beurt.
Hiermee komt een enorme hoeveelheid werk af op de werkplaatsen waar de tachografen moeten worden vervangen. Daarnaast zullen verschillende bedrijven, die lichte bedrijfswagens verkopen en/of onderhouden, overwegen om zelf tachografen in te gaan bouwen en ijken. Wat vraagt dit van deze werkplaatsen en hoe bereid je je slim voor op de verplichte retrofit?
Inbouwen van retrofit tachograaf
Deze retrofit geldt uitsluitend voor voertuigen die grensoverschrijdend transport verrichten. Bij bedrijfswagens die zijn uitgerust met de analoge of digitale tachograaf, moet het vervangen van de tachograaf vóór eind 2024 gebeuren. Bij bedrijfswagens met een slimme tachograaf van het type 1, moet dit voor 31 augustus 2025. Elk bedrijfsvoertuig moet eens in de twee jaar geijkt worden. Anticipeer tijdig op de retrofit, door tijdens zo’n ijking meteen de nieuwe tachograaf in te bouwen. Dit voorkomt extra belasting voor zowel de vervoerder, die het voertuig dan extra moet missen, als de werkplaats. Bestel tijdig en voldoende voorraad van de smart tachograaf type 2. Voor VDO is dit de DTCO 4.1.
Wat heb je nodig om de retrofit uit te kunnen voeren? Dit is afhankelijk van meerdere factoren. De belangrijkste factor is wat er nu in het voertuig aanwezig is. Voor de nieuwe DTCO 4.1 is een DSRC antenne verplicht. Voor voertuigen met een analoge of Annex 1B tachograaf moet, naast de DTCO 4.1 en Kitas sensor, ook een DSRC antenne ingebouwd worden. Bij Annex 1C VDO tachografen met een VDO DSRC antenne kan de bestaande antenne gehandhaafd blijven en volstaat alleen de DTCO 4.1 en een nieuwe Kitas sensor. Heb je een Annex 1C VDO tachograaf met een Stoneridge DSRC antenne, dan zal deze vervangen moeten worden voor een VDO DSRC antenne of door Stoneridge geüpdatet moeten worden voor gebruik op een 4.1 tachograaf. Houd bij het vervangen van de Kitas sensor rekening dat je de juiste uitvoering inbouwt. Dit is afhankelijk van merk voertuig en type versnellingsbak. Hierbij kan de VDO SealBase helpen. Van je eigen klanten staan hier alle gegevens van de vorige inbouw.
De inbouw van de retrofit bij bedrijfswagens boven de 3,5 ton zal relatief eenvoudig zijn. Deze voertuigen zijn vaak al voorbereid op de tachograaf of reeds voorzien. Wel moet goed gelet worden op de plaatsing van de DSRC antenne en de Kitas sensor. Bij bedrijfswagens tussen de 2,5 ton en 3,5 ton zal de inbouw wat meer tijd en aandacht vragen, omdat deze grotendeels niet zijn voorbereid op de plaatsing van tachograaf, DSRC en Kitas. Wij helpen graag met het vinden van de juiste locaties en inbouwinstructies. Het bedrijf dat aan de tachograaf werkt moet gecertificeerd zijn. Dit geldt ook voor de technicus die de werkzaamheden uitvoert. Bestaande werkplaatskaarten dienen vervangen te worden door de nieuwe generatie werkplaatskaarten.
Zorgeloos ijken
Het inbouwen en ijken moet snel en efficiënt verlopen, zodat de voertuigen van klanten niet te lang stil staan en de werkplaats zo min mogelijk belast wordt. Zorg voor up-to-date werkplaatsapparatuur en voldoende voorraad van alle benodigdheden voor de eerste ijking. Doordat het aantal tachograafplichtige voertuigen toeneemt, moeten meer tachografen geijkt worden. De handzame VDO WorkshopTab begeleidt de technicus stap voor stap om de retrofit (met de Retrofit Wizard) en de ijking op de juiste wijze uit te voeren.Voor de benodigde kennis zijn er diverse trainingen beschikbaar. Houd hierbij rekening dat er in het Mobility Package een eis is opgenomen dat je de DTCO moet kunnen updaten. VDO heeft hiervoor een speciale DTCO updatekabel. VDO heeft daarnaast diverse draadloze opties voor de WorkshopTab2 om het ijken eenvoudiger, sneller en foutloos te maken. Geschikt voor alle typen tachografen, van de analoge tot de tweede versie slimme tachograaf. Daar waar nodig zijn er adapters beschikbaar om de ijking te kunnen doen. Heb je een slechte ontvangst betreffende het GNSS/Galileo signaal dan biedt een GNSS Repeater hulp (er is een vergunning nodig om deze te mogen gebruiken). Voor het uitlezen van de W- en L-meting zijn zowel voor binnen als buiten opties leverbaar. Afhankelijk van de situatie is een passend ijkmiddel beschikbaar.
Tijdig en goed voorbereid
Ook in het geval van dit Mobility Package project is een goede voorbereiding het halve werk. AA-Equipment Support, partner van VDO, levert naast de VDO tachografen, ook alle andere apparatuur en software voor het inbouwen en ijken van tachografen. Wil je ook Tachograaf Service Punt worden en zelf tachografen gaan inbouwen en ijken? Wij begeleiden je graag bij het gehele proces van eerste inventarisatie betreffende wat de werkplaats en technici in de basis nodig hebben om efficiënt, vertrouwd en met plezier te kunnen werken, t/m implementatie en volledige ondersteuning door onze CLEVER vakspecialisten.
Meer weten? Neem contact op met AA-Equipment Support.