Wat doen we

Nieuws

Gebruikerservaring: Uitlijnen en kalibreren horen bij elkaar

Gebruikerservaring: Uitlijnen en kalibreren horen bij elkaar

Auto's met geavanceerde rijhulpsystemen komen steeds vaker voor onderhoud en/of reparatie in de werkplaats. Bij Möller Autoschade realiseren ze zich dat ze aan het begin staan van een nieuw specialisme voor werkplaatsen.

LEES VERDER >

Ben van de Kerkhof neemt afscheid van AA-Equipment Support

Ben van de Kerkhof neemt afscheid van AA-Equipment Support

Na 23 jaar neemt Ben van de Kerkhof afscheid van AA-Equipment Support, het bedrijf dat hij 23 jaar geleden oprichtte, en samen met zijn team, heeft uitgebouwd tot prominente speler binnen de diagnosemarkt.

LEES VERDER >

Gebruikerservaring: Continental deeltjesteller, niet alleen voor apk’s

Gebruikerservaring: Continental deeltjesteller, niet alleen voor apk’s

Wat moet je doen als de deeltjesteller straks afkeur constateert zonder zichtbare diagnoselamp of foutcode? Peter Terlouw van Terlouw Diesel Center legt uit waarom hij de Continental DX280 DC Advanced deeltjesteller kocht. En hij doet niet eens apk’s.

LEES VERDER >

Onderzoeksgerechtigde van NMi voor onderhouden/herkeuren APK-apparatuur

Onderzoeksgerechtigde van NMi voor onderhouden/herkeuren APK-apparatuur

Voor de jaarlijkse keuring van auto's en bedrijfswagens wordt gebruik gemaakt van APK-apparatuur. Dat deze apparatuur naar behoren werkt is van groot belang, alleen dan krijg je betrouwbare resultaten. APK-apparatuur moet daarom goed worden onderhouden en jaarlijks herkeurd worden.

LEES VERDER >

Zien wij je op Auto Prof? | 19, 20 en 21 april 2022

Zien wij je op Auto Prof? | 19, 20 en 21 april 2022

Op 19, 20 en 21 april vindt dé vakbeurs voor de aftersales automotive branche weer plaats. Wat zijn de laatste ontwikkelingen die belangrijk zijn voor jouw werkplaats? Bezoek onze stand en wij praten je graag bij!

LEES VERDER >

Deeltjesteller: te hoge deeltjesuitstoot, wat nu?

Deeltjesteller: te hoge deeltjesuitstoot, wat nu?

Het meten van de deeltjestuitstoot bij diesels (Euro 5 en 6) wordt per 1 januari 2023 een verplicht onderdeel van de APK. Wat als er met de deeltjesteller een te hoge deeltjestuitstoot wordt gemeten?

LEES VERDER >

Onze merken

Professionele Continental deeltjesteller voor APK

Deeltjesteller voor uitvoeren van APK-deeltjestest

Per 1 januari 2023 wordt de Algemene Periodieke Keuring (APK) voor voertuigen met moderne dieselmotoren (Euro 5 en 6) uitgebreid met een verplichte controle op de aanwezigheid en werking van het roetfilter. Wil je Euro 5 en Euro 6 dieselvoertuigen blijven keuren? Dan heb je vanaf 1 januari 2023 een gecertificeerde deeltjesteller nodig voor het uitvoeren van een emissiemeting tijdens de APK van personenauto’s, bestelwagens, trucks en bussen met dieselmotor en af-fabriek roetfilter. Voorzie jouw werkplaats daarom tijdig van deze nieuwe meetapparatuur. 

Wat betekent de komst van de APK-deeltjestest voor jouw werkplaats? Wat komt hierbij kijken? En welke kansen biedt dit voor de werkplaats? 

Met de gecertificeerde Continental deeltjesteller, ben je tijdig en goed voorbereid op deze nieuwe APK-eis. Zo kun jij jouw klant de juiste service blijven bieden. 

Een nieuwe emissiemeting: de APK-deeltjestest

Deze nieuwe APK-eis gaat in vanwege het Schone Lucht Akkoord van de Rijksoverheid, wat als doel heeft om de luchtkwaliteit in Nederland permanent te verbeteren. Een van de belangrijkste verkeersmaatregelen uit het Schone Lucht Akkoord is het controleren van roetfilters tijdens de APK. Dieselvoertuigen zijn uitgerust met een roetfilter die ervoor zorgt dat de schadelijke deeltjes in uitlaatgassen gefilterd wordt. Functioneert het roetfilter niet goed, dan komt er teveel van deze schadelijke fijnstof in de lucht terecht. In de APK-deeltjestest wordt met behulp van een deeltjesteller gemeten of een roetfilter nog voldoende filtert en dus nog veilig is. Een goed functionerend roetfilter zorgt voor een minimale uitstoot en belasting van het milieu. 

Meer informatie over de deeltjestest en het boek 'Roet in beeld'  is te vinden op www.deeltjestest.nl.

De Continental deeltjesteller

Met de Continental DX280 DC Advanced voer je de fijnstofmeting snel en efficiënt uit. Deeltjes worden geteld door ze elektrisch te laden, deze techniek heet 'Diffusion Charging' (DC). Continental ontwikkelde een geavanceerde DC-techniek, die ervoor zorgt dat de meetresultaten uiterst nauwkeurig en betrouwbaar zijn en niet snel vervuild raakt bij intensief gebruik. De feitelijke meting, inclusief opwarmen, is al binnen slechts ca. 30 seconden voltooid.

Het apparaat is goedgekeurd door het Nederlands Meet Instituut (NMi) en voldoet aan de technische specificaties van de Nederlandse APK-regelgeving. Tevens is het voorbereid op toekomstige aanscherpingen voor bijv. benzinemotoren.

Bekijk Continental DX280 DC Advanced

Professionele Continental deeltjesteller voor APK

De voordelen van de Continental DC-deeltjesteller:

  • Snelle en betrouwbare meettechniek middels elektrisch laden van roetdeeltjes (ionisatie).
  • Goedgekeurd door het NMi met goedkeuringsnummer T8987.
  • Unieke technologie waardoor de meettechniek aanzienlijk minder snel vervuild raakt bij intensief gebruik in de werkplaats.
  • Geschikt voor APK-deeltjestest bij personenauto’s, bestelwagens, trucks en bussen (APK1 en APK2).
  • Voorbereid voor benzinemeting.
  • Leverbaar als standalone uitvoering of als onderdeel van de Continental CCP800 Emissie Analyse Station, met de mogelijkheid om uit te breiden tot compleet diagnosestation incl. de modernste diagnosesoftware en 4-kanaals oscilloscoop.

“De meettechniek binnen de Continental DX280 DC Deeltjesteller heeft een stresstest van ruim 20.000 metingen probleemloos doorstaan."

De gemeten deeltjeswaarde is te hoog, wat nu?

Deze APK-deeltjesteller maakt onderdeel uit van onze CLEVER full DPF oplossing, waardoor wij ook tijdens én na de deeltjestest voor je klaar staan. Worden er tijdens de deeltjestest te veel deeltjes gemeten, dan is er iets aan de hand. Je gaat over tot het stellen van de juiste diagnose, waarna je het probleem verhelpt, het roetfilter reinigt of vervangt. Met 1 op 1 ondersteuning kan ons CLEVER DiagnostiX supportteam jou bijstaan tijdens de diagnose met technische informatie en kennis. Is het roetfilter verontreinigd en werkt regenereren niet meer, dan kunnen wij het filter grondig reinigen, zodat het niet vervangen hoeft te worden. Zo kan je jouw klant een volledige roetfilter-dienstverlening bieden en creëer je een nieuwe inkomstenbron.

Deeltjestest als verdienmodel

  • Zet de deeltjesteller ook in als onderdeel van diagnosestellen, mogelijk dankzij de grafische weergave van de testresultaten op monitor van het Emissie Analyse Station.
  • Maak van de fijnstofmeting een verdienmodel door jouw klant meer en betere service te bieden.
  • Word een expert op het gebied van DPF, door aanvullende service aan te bieden aan jouw klant en deze ook te kunnen helpen wanneer de gemeten deeltjeswaarde te hoog is.
  • Onderhoud het roetfilter van jouw klant preventief met onze nieuwe generatie, milieuvriendelijke additieven.
  • Kies voor het kostenbesparende alternatief van het vervangen van het roetfilter en laat het roetfilter van jouw klant professioneel reinigen door gebruik te maken van onze ‘CLEVER DPF Service’.
  • Ondersteuning en service van ons CLEVER DiagnostiX supportteam wanneer de gemeten deeltjeswaarde te hoog is.

AA-Equipment Support is jouw partner op het gebied van roetfilters (DPF), zowel voor, tijdens als na de deeltjestest.

Support en service

Deze apparatuur wordt ondersteund door ons CLEVER DiagnostiX supportteam. Onze eXperts staan garant voor goede en snelle service. Ook als onderhoud vereist is op locatie en bij de jaarlijkse herkeuring. Met onze diepgaande ondersteuning en trainingen op verschillende niveaus, helpen wij jou vooruit bij vragen en uitdagingen bij voertuigproblemen, waaronder emissie.

Meer informatie

Wil jij je als APK-keuringsstation alvast voorbereiden op de nieuwe wettelijke APK-eisen die per 1 januari 2023 ingaan? Wij adviseren jou hier graag bij. Neem gerust contact met ons op.

Emissie apparatuur voor APK

Tijdens de Algemene Periode Keuring (APK) wordt het voertuig beoordeeld op allerlei APK-keuringseisen. Emissie is een belangrijk onderdeel de APK. Het voertuig wordt beoordeeld op de uitstoot van uitlaatgassen en aanwezigheid van onderdelen als een roetfilter en katalysator.

Dit wordt gedaan met emissie apparatuur. Continental ontwikkelt en produceert al vele decennia betrouwbare, gebruiksvriendelijke apparaten voor het testen van voertuigen benzine- en dieselmotoren. De apparatuur voldoet aan de technische specificaties van keuringsinstanties van een groot aantal Europese landen en natuurlijk ook aan die van de Nederlandse APK-regelgeving.

Test gemakkelijk en snel de emissie van het voertuig met een roetmeter, viergastester of deeltjesteller. Niet alleen tijdens de APK, maar ook om snel te komen tot een juiste diagnosestelling.

Betrouwbare oplossingen voor het testen van emissie

Roetmeter

Bij dieselauto’s met een bouwjaar vanaf 1980 moet worden gemeten hoeveel roet ze uitstoten. Deze roetmeting wordt uitgevoerd met een roetmeter. Bij voertuigen met een datum eerste toelating (DET) vanaf 1 januari 2006, kun je bij de APK met een EOBD-uitleesapparaat diagnosestellen. Is de EOBD-diagnose niet goed bij een dieselvoertuig zonder roetfilter, dan moet de roetmeter worden gebruikt voor het testen van de uitlaatgassen. Met de nieuwe generatie roetmeters van Continental voer je roetmetingen uit dieselmotoren van auto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen.

Viergastester

Bij auto's met een bouwjaar van 1993 of later dient tijdens de APK ook een viergasmeting uitgevoerd te worden. De viergasmeting wordt uitgevoerd bij personenwagens met een benzinemotor of een lpg-motor met een geregelde katalysator. Tijdens de meting wordt vastgesteld of de motor nog voldoet aan de gestelde waarden betreffende de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen. Met de viergastester van Continental meet je gemakkelijk of het voertuig niet meer uitlaatgassen uitstoot dan wettelijk is toegestaan.

Deeltjesteller

Bij Euro 5 en Euro 6 dieselvoertuigen moet vanaf 1 juli 2022 verplicht een deeltjestest worden uitgevoerd (APK1 en APK2). Met de deeltjestest (fijnstofmeting) wordt vastgesteld of het roetfilter aanwezig is en goed functioneert. Deze nieuwe APK-eis vereist innovatieve APK-testapparatuur met een nauwkeurige meetmethode. Met de deeltjesteller wordt getest of het voertuig niet te veel schadelijke deeltjes uitstoot. Functioneert het roetfilter niet goed of is de filter verwijderd, dan komt er teveel van deze schadelijke fijnstof in de lucht terecht.

De deeltjesteller van Continental is speciaal ontworpen om de deeltjesconcentratie van de emissies van dieselvoertuigen te meten. Dit wordt gedaan met de uiterst moderne meettechniek “Diffusion Charge” (DC), waarbij de deeltjes elektrisch worden geladen. Zo kan tijdens de APK-deeltjestest snel en nauwkeurig worden gemeten of een roetfilter nog voldoende filtert.

Bekijk Continental DX280 DC Advanced deeltjesteller

Compleet Emissie Analyse Station voor APK én diagnosestellen

Naast dat de emissie apparatuur standalone verkrijgbaar is, heeft Continental ook een speciaal Emissie Analyse Station (CCP800) voor APK. Dit APK-emissiestation bevat onder andere de CSP800 Roetmeter, de CGP800 Viergastester en is nu compleet gemaakt met de DX280 DC Advanced deeltjesteller.

Gebruik van de deeltjesteller in combinatie met het Emissie Analyse Station zorgt ervoor dat je de apparatuur ook in kan zetten tijdens diagnosestellen. Dit is mogelijk door de grafische weergave van de resultaten op de monitor van het station. Alle meetwaarden kunnen opgeslagen worden in het voertuigdossier en geprint worden op een rapport.

Om het Emissie Analyse Station op te waarderen tot een volwaardig diagnosestation, kan het uitgebreid worden met de state-of-the-art diagnosesoftware van Autocom en de legendarische 4-kanaals oscilloscoop van Pico. Zo ben je volledig klaar voor de toekomst! Hiervoor hebben wij twee speciaal samengestelde diagnosestations beschikbaar.

Bekijk onze verschillende uitvoeringen van het Emissie Analyse Station

Continental emissiestation aaes 01

Complete DPF-oplossing

Naast jou voorzien van de juiste emissie apparatuur, bieden wij ook oplossingen voor het onderhouden en reinigen van roetfilters. Met onze DPF-cleaning additieven genereer je het roetfilter terwijl deze nog gemonteerd zit onder het voertuig. Werkt regenereren niet meer? Met onze ‘CLEVER DPF Service’ reinigen wij het roetfilter professioneel. Door deze aanvullende service aan te bieden aan jouw klant, kun jij meer en betere service bieden.

Service en support

Onze emissie apparatuur wordt ondersteund door ons CLEVER DiagnostiX supportteam. Deze eXperts ondersteunen jou bij gebruik van apparatuur en serviceonderhoud, waaronder de jaarlijkse kalibratie.

Meer ondersteuning? Lees hier hoe ons supportteam jou kan ondersteunen bij voertuig technisch support en meer.

Advies

Wil je meer weten over onze emissie apparatuur? Neem contact op met onze productspecialisten. Zij adviseren jou graag.

Om de Algemene Periode Keuring (APK) uit te kunnen voeren, heb je naast de APK-erkenning ook speciale apparatuur nodig. Deze apparatuur wordt gebruikt om het voertuig tijdens de APK te kunnen beoordelen op allerlei APK-keuringseisen. In ons assortiment hebben wij EOBD-uitleesapparatuur voor het uitvoeren van een EOBD-diagnose en emissie apparatuur voor het uitvoeren van diverse emissietesten (roetmeting, viergasmeting en deeltjesmeting).

Onze apparatuur voldoet aan de technische specificaties van de Nederlandse APK-regelgeving.

Bekijk ons assortiment

APK2 AAE 520x332

APK Testapparatuur

Bestel in onze webshop

AA-Equipment Support B.V.

AA-Equipment Support B.V.

De specialist in diagnosesystemen en werkplaatsapparatuur

logo

AA-Equipment Support B.V.

1e Tussendijk 17
5705 CG Helmond
Nederland


T: +31 (0) 492 525 717

E: info@aa-equipment.nl 

 

Support:

Neem contact op met onze CLEVER DiagnostiX ServiceDesk:

  T: +31 (0) 85 076 5000

WhatsApp: +31 (0) 6 108 639 30