Deeltjesteller voor uitvoeren van APK-deeltjestest

Er staat veel te gebeuren op het gebied van emissie bij de Algemene Periode Keuring (APK). Per 1 juli 2022 wordt de APK-keuring voor dieselvoertuigen uitgebreid met een verplichte controle op de aanwezigheid en werking van het roetfilter. Deze controle wordt uitgevoerd met een deeltjesteller, die controleert of het roetfilter aanwezig is en goed functioneert. De APK-deeltjestest wordt verplicht voor alle Euro 5 en Euro 6 dieselvoertuigen (APK1 en APK2). Wat betekent dit voor jouw werkplaats? Wat komt hierbij kijken? En welke kansen biedt het jou?

Wil je Euro 5 en Euro 6 dieselvoertuigen blijven keuren? Dan heb je vanaf 1 juli 2022 een gecertificeerde deeltjesteller nodig voor de APK aan personenauto’s, bestelwagens, trucks en bussen met dieselmotor en af-fabriek roetfilter. Voorzie jouw werkplaats daarom tijdig van deze nieuwe meetapparatuur.

Met onze deeltjesteller, Continental DX280 DC Advanced deeltjesteller, voldoe jij aan deze APK-eis. Zo kun jij jouw klant de juiste service blijven bieden.

Waarom de APK-deeltjestest?

Deze nieuwe APK-eis gaat in vanwege het Schone Lucht Akkoord van de Rijksoverheid, wat als doel heeft om de luchtkwaliteit in Nederland permanent te verbeteren. Een van de belangrijkste verkeersmaatregelen uit het Schone Lucht Akkoord is het controleren van roetfilters tijdens de APK.

Dieselvoertuigen zijn uitgerust met een roetfilter die ervoor zorgt dat de schadelijke deeltjes in uitlaatgassen gefilterd wordt. Functioneert het roetfilter niet goed, dan komt er teveel van deze schadelijke fijnstof in de lucht terecht. In de APK-deeltjestest wordt met behulp van een deeltjesteller gemeten of een roetfilter nog voldoende filtert en dus nog veilig is. Een goed functionerend roetfilter zorgt voor een minimale uitstoot en belasting van het milieu.

De Continental deeltjesteller

Met Continental DX280 DC Advanced deeltjesteller voer je snel en efficiënt de deeltjestest (fijnstofmeting) uit. Betrouwbare meetresultaten worden verkregen middels de innovatieve meettechnologie met een Diffusion Charge (DC)- sensor, waarmee de roetdeeltjes worden geteld. De deeltjesconcentratie van emissies van dieselvoertuigen meet je al in 30 seconden.

De deeltjesteller van Continental voldoet aan de technische specificaties van de Nederlandse APK-regelgeving en is voorbereid op toekomstige aanscherpingen voor bijv. benzinemotoren. De robuuste tester is ontwikkeld voor intensief dagelijks gebruik in auto- en truckwerkplaatsen en APK-keuringsstations.

Bekijk Continental DX280 DC Advanced deeltjesteller

Enkele kenmerken van de Continental DX280 DC Advanced deeltjesteller:

  • Snelle en betrouwbare meettechniek middels elektrisch laden van roetdeeltjes (ionisatie).
  • Goedgekeurd door het Nederlands Meetinstituut (NMi) met goedkeuringsnummer T8987.
  • Unieke technologie waardoor de meettechniek aanzienlijk minder snel vervuild raakt bij intensief gebruik in de werkplaats.
  • Geschikt voor APK-deeltjestest bij personenauto’s, bestelwagens, trucks en bussen (APK1 en APK2).
  • Voorbereid voor benzinemeting.
  • Leverbaar als standalone uitvoering of als onderdeel van de Continental CCP800 Emissie Analyse Station, met de mogelijkheid om uit te breiden tot compleet diagnosestation incl. de modernste diagnosesoftware en 4-kanaals oscilloscoop.

“De meettechniek binnen de Continental DX280 DC Deeltjesteller heeft een stresstest van ruim 20.000 metingen probleemloos doorstaan.”

Continental DX280 DC PNC deeltjesteller 02

Hoe werkt de deeltjesteller?

Met het apparaat kan de werking van het roetfilter zeer nauwkeurig getest worden. Hoe werkt dat? De schadelijke deeltjes die vrijkomen bij een dieselmotor, zijn onwijs klein (kleiner dan 0,2 duizendste van een millimeter) en met het oog niet waarneembaar. Om deze deeltjes te kunnen waarnemen, is innovatieve APK-testapparatuur nodig.

De Continental DX280 DC Advanced deeltjesteller beschikt over de meest robuuste en uiterst moderne DC-meettechniek om nanodeeltjes te detecteren. De techniek is gebaseerd op ionisatie van de roetdeeltjes, ook wel Diffusion Charging (DC) genoemd. Hierbij krijgen de deeltjes een elektrische lading. Het apparaat meet die lading en leidt daar het aantal deeltjes uit af.

Onze deeltjesteller kan zo zeer lage concentraties van deeltjes in het uitlaatgas meten bij een stationair toerental. Dankzij de betrouwbare meetresultaten, wordt de conditie van de motor en roetfilter snel vastgesteld. Dit bepaalt of de gemeten deeltjeswaarde binnen de huidige APK-limietwaarde (1.000.000 deeltjes per cm3) valt.

De gemeten deeltjeswaarde is te hoog, wat nu?

Worden er te veel deeltjes gemeten met de deeltjesteller? Dan is er iets aan de hand. Dikwijls gaat er dan iets niet goed in het verbrandingsproces. Wat nu? Je gaat over tot het stellen van de juiste diagnose, waarna je het probleem verhelpt, het roetfilter reinigt of vervangt. Ons CLEVER DiagnostiX supportteam levert de juiste support als je even hulp nodig hebt.

Met onze DPF-cleaning additieven regenereer je het roetfilter terwijl deze nog gemonteerd zit onder het voertuig. Werkt regenereren niet meer? Met onze ‘CLEVER DPF Service’ reinigen wij het roetfilter professioneel. Door deze aanvullende service aan te bieden aan jouw klant, kun jij meer en betere service bieden.

Meer dan een deeltjesteller

Zie de deeltjesteller niet enkel als een instrument om te voldoen aan nieuwe emissie-eisen, maar ook als een diagnosetoestel en verdienmodel. De oplossing van AA-Equipment Support gaat verder dan enkel voldoen aan deze nieuwe APK-eis. De deeltjesteller maakt onderdeel uit van onze complete DPF-oplossing. Waardoor jij meer omzet kan genereren en jouw klant de juiste service kan bieden.

Deeltjestest als verdienmodel

  • Zet de deeltjesteller ook in als onderdeel van diagnosestellen, mogelijk dankzij de grafische weergave van de testresultaten op monitor van het Emissie Analyse Station.
  • Maak van de fijnstofmeting een verdienmodel door jouw klant meer en betere service te bieden.
  • Word een expert op het gebied van DPF, door aanvullende service aan te bieden aan jouw klant en deze ook te kunnen helpen wanneer de gemeten deeltjeswaarde te hoog is.
  • Onderhoud het roetfilter van jouw klant preventief met onze nieuwe generatie, milieuvriendelijke additieven.
  • Kies voor het kostenbesparende alternatief van het vervangen van het roetfilter en laat het roetfilter van jouw klant professioneel reinigen door gebruik te maken van onze ‘CLEVER DPF Service’.
  • Ondersteuning en service van ons CLEVER DiagnostiX supportteam wanneer de gemeten deeltjeswaarde te hoog is.

AA-Equipment Support is jouw partner op het gebied van roetfilters (DPF), zowel voor, tijdens als na de deeltjestest.

Support en service

Deze apparatuur wordt ondersteunt door ons CLEVER DiagnostiX supportteam. Onze eXperts staan garant voor goede en snelle service. Ook als onderhoud vereist is op locatie en bij de jaarlijkse kalibratie.

Met onze diepgaande ondersteuning en trainingen op verschillende niveaus, helpen wij jou vooruit bij vragen en uitdagingen bij voertuigproblemen, waaronder emissie.

Meer informatie

Wil jij je als APK-keuringsstation alvast voorbereiden op de nieuwe wettelijke APK-eisen die per 1 juli 2022 ingaan? Wij adviseren jou hier graag bij. Neem gerust contact met ons op.

logo

AA-Equipment Support B.V.

1e Tussendijk 17
5705 CG Helmond
Nederland


T: +31 (0) 492 525 717

E: info@aa-equipment.nl 

 

Support:

Neem contact op met onze CLEVER DiagnostiX ServiceDesk:

  T: +31 (0) 85 076 5000

WhatsApp: +31 (0) 6 108 639 30