Deeltjesteller voor uitvoeren van APK-deeltjestest

Per 1 juli 2022 wordt de Algemene Periodieke Keuring (APK) voor voertuigen met moderne dieselmotoren (Euro 5 en 6) uitgebreid met een verplichte controle op de aanwezigheid en werking van het roetfilter. Wil je Euro 5 en Euro 6 dieselvoertuigen blijven keuren? Dan heb je vanaf 1 juli 2022 een gecertificeerde deeltjesteller nodig voor het uitvoeren van een emissiemeting tijdens de APK van personenauto’s, bestelwagens, trucks en bussen met dieselmotor en af-fabriek roetfilter. Voorzie jouw werkplaats daarom tijdig van deze nieuwe meetapparatuur. 

Wat betekent de komst van de APK-deeltjestest voor jouw werkplaats? Wat komt hierbij kijken? En welke kansen biedt dit voor de werkplaats? 

Met de gecertificeerde Continental deeltjesteller, ben je tijdig en goed voorbereid op deze nieuwe APK-eis. Zo kun jij jouw klant de juiste service blijven bieden. 

Een nieuwe emissiemeting: de APK-deeltjestest

Deze nieuwe APK-eis gaat in vanwege het Schone Lucht Akkoord van de Rijksoverheid, wat als doel heeft om de luchtkwaliteit in Nederland permanent te verbeteren. Een van de belangrijkste verkeersmaatregelen uit het Schone Lucht Akkoord is het controleren van roetfilters tijdens de APK. Dieselvoertuigen zijn uitgerust met een roetfilter die ervoor zorgt dat de schadelijke deeltjes in uitlaatgassen gefilterd wordt. Functioneert het roetfilter niet goed, dan komt er teveel van deze schadelijke fijnstof in de lucht terecht. In de APK-deeltjestest wordt met behulp van een deeltjesteller gemeten of een roetfilter nog voldoende filtert en dus nog veilig is. Een goed functionerend roetfilter zorgt voor een minimale uitstoot en belasting van het milieu. 

Meer informatie over de deeltjestest en het boek 'Roet in beeld'  is te vinden op www.deeltjestest.nl.

De Continental deeltjesteller

Met de Continental DX280 DC Advanced voer je de fijnstofmeting snel en efficiënt uit. Deeltjes worden geteld door ze elektrisch te laden, deze techniek heet 'Diffusion Charging' (DC). Continental ontwikkelde een geavanceerde DC-techniek, die ervoor zorgt dat de meetresultaten uiterst nauwkeurig en betrouwbaar zijn en niet snel vervuild raakt bij intensief gebruik. De feitelijke meting, inclusief opwarmen, is al binnen slechts ca. 30 seconden voltooid.

Het apparaat is goedgekeurd door het Nederlands Meet Instituut (NMi) en voldoet aan de technische specificaties van de Nederlandse APK-regelgeving. Tevens is het voorbereid op toekomstige aanscherpingen voor bijv. benzinemotoren.

Bekijk Continental DX280 DC Advanced

Professionele Continental deeltjesteller voor APK

De voordelen van de Continental DC-deeltjesteller:

  • Snelle en betrouwbare meettechniek middels elektrisch laden van roetdeeltjes (ionisatie).
  • Goedgekeurd door het NMi met goedkeuringsnummer T8987.
  • Unieke technologie waardoor de meettechniek aanzienlijk minder snel vervuild raakt bij intensief gebruik in de werkplaats.
  • Geschikt voor APK-deeltjestest bij personenauto’s, bestelwagens, trucks en bussen (APK1 en APK2).
  • Voorbereid voor benzinemeting.
  • Leverbaar als standalone uitvoering of als onderdeel van de Continental CCP800 Emissie Analyse Station, met de mogelijkheid om uit te breiden tot compleet diagnosestation incl. de modernste diagnosesoftware en 4-kanaals oscilloscoop.

“De meettechniek binnen de Continental DX280 DC Deeltjesteller heeft een stresstest van ruim 20.000 metingen probleemloos doorstaan."

De gemeten deeltjeswaarde is te hoog, wat nu?

Deze APK-deeltjesteller maakt onderdeel uit van onze CLEVER full DPF oplossing, waardoor wij ook tijdens én na de deeltjestest voor je klaar staan. Worden er tijdens de deeltjestest te veel deeltjes gemeten, dan is er iets aan de hand. Je gaat over tot het stellen van de juiste diagnose, waarna je het probleem verhelpt, het roetfilter reinigt of vervangt. Met 1 op 1 ondersteuning kan ons CLEVER DiagnostiX supportteam jou bijstaan tijdens de diagnose met technische informatie en kennis. Is het roetfilter verontreinigd en werkt regenereren niet meer, dan kunnen wij het filter grondig reinigen, zodat het niet vervangen hoeft te worden. Zo kan je jouw klant een volledige roetfilter-dienstverlening bieden en creëer je een nieuwe inkomstenbron.

Deeltjestest als verdienmodel

  • Zet de deeltjesteller ook in als onderdeel van diagnosestellen, mogelijk dankzij de grafische weergave van de testresultaten op monitor van het Emissie Analyse Station.
  • Maak van de fijnstofmeting een verdienmodel door jouw klant meer en betere service te bieden.
  • Word een expert op het gebied van DPF, door aanvullende service aan te bieden aan jouw klant en deze ook te kunnen helpen wanneer de gemeten deeltjeswaarde te hoog is.
  • Onderhoud het roetfilter van jouw klant preventief met onze nieuwe generatie, milieuvriendelijke additieven.
  • Kies voor het kostenbesparende alternatief van het vervangen van het roetfilter en laat het roetfilter van jouw klant professioneel reinigen door gebruik te maken van onze ‘CLEVER DPF Service’.
  • Ondersteuning en service van ons CLEVER DiagnostiX supportteam wanneer de gemeten deeltjeswaarde te hoog is.

AA-Equipment Support is jouw partner op het gebied van roetfilters (DPF), zowel voor, tijdens als na de deeltjestest.

Support en service

Deze apparatuur wordt ondersteund door ons CLEVER DiagnostiX supportteam. Onze eXperts staan garant voor goede en snelle service. Ook als onderhoud vereist is op locatie en bij de jaarlijkse herkeuring. Met onze diepgaande ondersteuning en trainingen op verschillende niveaus, helpen wij jou vooruit bij vragen en uitdagingen bij voertuigproblemen, waaronder emissie.

Meer informatie

Wil jij je als APK-keuringsstation alvast voorbereiden op de nieuwe wettelijke APK-eisen die per 1 juli 2022 ingaan? Wij adviseren jou hier graag bij. Neem gerust contact met ons op.

logo

AA-Equipment Support B.V.

1e Tussendijk 17
5705 CG Helmond
Nederland


T: +31 (0) 492 525 717

E: info@aa-equipment.nl 

 

Support:

Neem contact op met onze CLEVER DiagnostiX ServiceDesk:

  T: +31 (0) 85 076 5000

WhatsApp: +31 (0) 6 108 639 30