Nieuws

MivarGroup verzorgt technische ondersteuning voor AA-Equipment

13-6-2018

AA-Equipment, leverancier van diagnose-apparatuur voor diverse types voertuigen, besteedt de ondersteuning voor het merk Jaltest uit aan MivarGroup.

Vanaf 1 juni verzorgt MivarGroup voor AA-Equipment de servicedesk voor zowel apparatuurvraagstukken aangaande Jaltest diagnose-apparatuur alsook voor voertuigvraagstukken welke de technici voorleggen aan MivarGroup.

Ben van de Kerkhof, eigenaar van AA-Equipment: “Jaltest is zeer uitgebreide diagnose-apparatuur voor trucks, agrarische voertuigen en de marinemarkt. Om een goede en adequate ondersteuning te bieden op het gebied van voertuigdiagnose en apparatuurondersteuning van Jaltest hebben wij gekozen voor MivarGroup als serviceprovider en trainingsinstituut.” MivarGroup zorgt daarmee voor de ondersteuning van de autotechnicus in de meeste brede zin. Tevens biedt MivarGroup trainingen aan voor de Jaltest-apparatuur zodat de gebruiker het meest optimale uit het gebruik van de diagnose-apparatuur haalt. Ook de reeds bewezen Masterclass trainingen op diverse systemen kunnen nu aangeboden worden met gebruikmaking van de Jaltest-apparatuur. “Met kennis, ondersteuning en goede apparatuur is succes gegarandeerd,” aldus Ben van de Kerkhof.

Ronnie van Gellecom, productmanager bij MivarGroup: “Met onze 20 jaar ervaring zijn wij als geen ander in staat om de meest professionele ondersteuning te leveren. Hiervoor staat een team van ervaren diagnosetechnici dagelijks klaar om hun kennis te delen met collegatechnici in de werkplaats.”

Over AA-Equipment/Launch Tech Benelux

AA-Equipment/Launch Tech Benelux is in 1999 opgericht als dé specialist in levering en ondersteuning van diverse merken diagnosesystemen voor Auto's en Trucks en speciale voertuigen. Dit maakt het mogelijk om, afhankelijk van de diagnosebehoefte van de werkplaats, advies op maatwerk te geven. Onze klanten bestaan dan ook niet alleen uit universele werkplaatsen en dealer bedrijven. AA-Equipment/Launch Tech Benelux is namelijk ook hét adres voor schade herstelbedrijven, truck reparatie bedrijven, transport ondernemingen met een eigen werkplaats, overheid en automotive technische scholen.

Over MivarGroup

MivarGroup een specialist in apparatuursupport en voertuigsupport. MivarGroup is tevens een bedrijf dat zich met software- en ICT-oplossingen richt op het managen van processen binnen de mobiliteitsbranche. Het enthousiaste team van ongeveer veertig medewerkers heeft een passie voor het ontwikkelen van producten en diensten die klanten écht vooruit helpen.

Samenwerking AA Equipment Mivar Jaltest 800x600
Ben van de Kerkhof (AA-Equipment) en Ronnie van Gellecom (MivarGroup)

 

Scania truck met groot vermogensverlies

11-6-2018

Een 12.3 liter Scania R480 verschijnt in de werkplaats van AA-Equipment. Een waslijst aan klachten: de truck loopt te laag stationair, een variabel toerental, overslaan en pingelgeluid, veel rookuitstoot en sporadische foutcodes. Aan AA-Equipment de schone taak diagnose te stellen aan deze zware jongen.

Scania truck 001 aa equipment artikel

Ben van de Kerkhof, eigenaar van AA-Equipment, neemt ons mee met de diagnose van de Scania met slechte rijprestaties en groot verlies aan vermogen.

Scania truck 002 diagnose tekst

Sleutel tot succes

Het verkrijgen van alle belangrijke informatie en vakkennis dé sleutel tot iedere succesvolle diagnose. Het is belangrijk vooraf inzicht te hebben in hoe een voertuig is opgebouwd en hoe systemen werken en met elkaar communiceren. Het verzamelen van schema’s en technische documentaties is daarbij van groot belang.

De dieselmotor in deze truck is ontwikkeld door Scania en Cummins en helaas is niet veel technische informatie beschikbaar. Gelukkig kan ons Jaltest diagnosesysteem ons voorzien van uitgebreide schema’s. Om compleet beeld te krijgen van de klachten betrekken wij de chauffeur bij ons diagnoseproces. Hij brengt veel tijd door in het voertuig en kan ons meer vertellen over de rijprestaties van de truck: het wisselend stationair toerental, het verlies van vermogen, de rook en een kloppende geluid uit de motor. Er was geen MIL lampje actief op het dashboard.

 

 



Scania truck 002 diagnose tekst

Diagnose actieplan

Zolang de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is, komt er een sterke brandstofgeur vrij en is inderdaad een zwaar kloppend geluid vanuit de dieselmotor hoorbaar. Ook is er sprake van overmatig brandstofgebruik. Dit verbetert wel naarmate de motor warmer wordt. Als de motor op bedrijfstemperatuur is en langdurig in stationair toerental draait en bij langdurig gebruik van de opgebouwde hydraulische kraan, keren de klachten terug.

We maken een diagnose-actieplan en gewapend met Jaltest diagnosesysteem, Pico 4-kanaals oscilloscoop, schema’s en voertuig technische informatie gaan we aan de slag.







 


Defecte dieselinjectoren?

Het is belangrijk te weten wat de wijze van brandstofinspuiting is. We hebben te maken een 6-cilinder dieselmotor met afzonderlijke cilinderkoppen. De dieselinjectoren worden mechanisch bediend door een nokkenas. Worden de problemen veroorzaakt worden door één of meerdere defecte dieselinjectoren? Je zou zeggen de meest voor de handliggende conclusie, maar na onderzoek blijkt dit niet het geval te zijn.

Vier solenoïds

Het systeem kan de hoeveelheid ingespoten brandstof en/of de openingstijd van injectie wijzigen door het gebruik van vier solenoïds. Deze zijn gemonteerd op de brandstofgalerij die de voorste en achterste rij van drie dieselinjectoren verbindt. Deze motor gebruikt de dieseldruk om de injectoren hydraulisch te bedienen en de ingespoten brandstofhoeveelheid te bepalen.

Zo wordt bepaald hoeveel brandstof moet worden geïnjecteerd wanneer de mechanische nok de bovenste plunjer indrukt. In sommige opzichten is dit vergelijkbaar met de PD-motor van Volkswagen, maar dan zonder de elektronische besturing.

Volg je pad

Het zou heel gemakkelijk zijn om meteen over te gaan naar het controleren van de regelbare spoelen, het meten van de brandstofdruk of het zoeken naar een druklekkage. Maar we gaan terug naar het opgestelde diagnoseplan. Het volgen van je eigen stappenplanprocedure geeft de mogelijkheid om de volgende stap te bedenken.

In dit specifieke geval is het nu van belang om met het Jaltest diagnosesysteem eerst de aanwezige foutcodes te controleren ondanks dat er geen waarschuwing op het dashboard wordt weergegeven. Misschien zijn er nog sporadische foutcodes opgeslagen die ons in de goede richting kunnen sturen.

Met een snelle scan van het motorstuurapparaat wordt inderdaad een sporadische foutcode gedetecteerd: een rotatiefout van de krukassensor. Opnieuw verwijzend naar de technische informatie en elektrische bedradingsschema blijkt dat er twee inductieve krukassensoren geplaatst zijn nabij het vliegwiel.

Scania truck 004 diagnose tekst

Twee krukassensoren

Het gebruik van twee krukassensoren is ons niet helemaal duidelijk. Het enige dat we kunnen bedenken is dat deze sensoren helpen bij het bepalen van een referentie voor een nauwkeurige brandstofinspuiting van de voorste en achterste dieselinjectoren. Er is geen nokkenassensor aanwezig, dus iedere timing gebeurt met brandstof en behalve een raildruksensor is er niets om de injectie nauwkeurig te volgen.

Na verder onderzoek vermoeden we dat het probleem veroorzaakt wordt door één van de twee krukassensoren. Dit gaan we met de Pico-scoop controleren. Als er een permanente foutcode is geweest, moet er ook iets zijn gebeurd om de foutcode te activeren. We zetten ons onderzoek op dit punt voort.


 

 

Scania truck 005 diagnose tekst

Universele breakout leads

Dankzij onze universele breakout leads, een ontwikkeling ‘uit eigen huis’, kunnen we de verbinding behouden zonder de draadboom te storen. Door het vastleggen van de timing-solenoïdes hebben we een redelijk nauwkeurig triggerpunt voor elke cilinder. Daarnaast heeft het een vastzittende solenoïde, die de prestaties van onze motor wellicht beïnvloedt, zichtbaar gemaakt.

Nadat alles is aangesloten, wordt het tijd om te bekijken wat er gaande is en starten we de motor.

 

 

 


We sluiten de Pico-scoop aan. Kanaal A en B op de krukassensoren, kanaal C op de linker timingsolenoïd en D op de rechter timingsolenoïd. We krijgen het volgende oscilloscoopbeeld:

Scania truck 006 800x

We zien dat signaal A in vergelijking met kanaal B niet overeenkomt. Kanaal B geeft een normaal beeld van een goed werkende krukassensor weer. Dit is niet het geval voor kanaal A. Dat ziet eruit alsof het geen ontbrekende nok van de krukas heeft, maar twee kleinere nokken die een omgekeerd effect op de onderste helft van het signaal waarnemen.

In het onderstaande voorbeeld wordt een correct signaal weergegeven van de krukassensoren gemonteerd op deze truck, waarbij kanaal A de linker krukassensor en kanaal B de rechter krukassensor is.

Scania truck 007 800x

Om onze conclusie te bevestigen verwijderen we de afdekplaat die gemonteerd zit tussen de twee krukassensoren. Dit geeft ons nuttige informatie.

Scania truck 008 diagnose tekst

Schade krukaskrans

We zien behoorlijk wat schade op verschillende plekken aan de krukaskrans. We gaan verder onderzoeken om de ontbrekende stukjes te vinden. Waarom er zo’n eigenaardig patroon van de krukassensor te zien is wordt al snel duidelijk. Al dat extra metaal dat rond de behuizing zweeft, veroorzaakt problemen. Nadat we de krukassensor op kanaal A verwijderen, zien we waarom.

 

 

 

 

 

Scania truck 009 diagnose tekst

Waarschijnlijk is de oorzaak rondvliegende stukjes gebroken ringtandwiel, maar dit is een vermoeden en moeilijk te bewijzen. We hebben echter wel bewijs voor het feit dat de krukassensor aan vervanging toe is. Die wordt gemonteerd en dan is het tijd voor een nieuwe start. De klant hebben we geadviseerd de krans tijdig te vervangen om herhaling te voorkomen.

 

 

 

 

 

 

Eindcontrole

Nadat we met het Jaltest diagnosesysteem de aanwezige foutcodes hebben gewist en een nieuwe controle hebben uitgevoerd, volgt als eindcontrole een proefrit. Na nogmaals alle aanwezige onboard systemen te hebben uitgelezen, komen er geen foutcodes meer terug.

Scania truck 010 800x

Na reparatie en het vervangen van de krukassensor zien we een normaal scoopbeeld. De Scania heeft een normaal stationair toerental en is stabiel, er is geen overslag meer en de brandstoflucht en uitstoot van rook zijn verdwenen. Net als de pingelgeluiden. Kortom, de truck loopt weer zoals het hoort.

De wijze les

De wijze les uit deze ervaring? We moeten ons blijven verdiepen in technische informatie. Technologie is continue in ontwikkeling daarom moet je blijven ontwikkelen en leren. Beschikken over de juiste equipment en het volgen van trainingen is daarbij heel belangrijk. Je bent nooit te oud om nieuwe dingen te leren, ik leer elke dag weer iets nieuws in en van de praktijk.

AA-Equipment is aanwezig op AMT Diagnose Boot Camp 2018

8-6-2018

Op 22 en 23 juni is het weer zover: AMT Diagnose Boot Camp 2018. Dit is de zesde editie van dit unieke evenement voor autotechnici dat georganiseerd wordt door vakblad AMT.

Wilt u uzelf verbeteren in storingzoeken? Uw kennis van diverse autotechnische onderwerpen verrijken in theorie en praktijk? Wilt u met uiteenlopende test- en diagnoseapparatuur werken en 2 dagen optrekken met diagnosespecialisten? Dan is AMT Diagnose Boot Camp helemaal geschikt voor jou.

AA-Equipment is aanwezig en verzorgt twee workshops!

Workshop 1: Meten aan en analyseren van CAN-bussignalen

Tijdens deze workshop gaat u zelf aan de slag met het in beeld brengen van CAN-bussignalen, uitzoeken wat het probleem is en referentiesignalen vergelijken. Kortom: Hoe brengt u signalen in beeld? En is dit signaal goed of is er meer aan de hand? Deze leerzame workshop wordt namens AA-Equipment gegeven door de technische trainers van Pico Technology. Uniek hierbij is dat Pico, die nu een Roadshow houdt in de UK, het demonstratievoertuig naar Helmond laat komen.

Workshop 2: Wegwijs in uitlaatgasnabehandeling

Een DAF euro 6 truck met SCR-systeem en Ad-Blue staat geprepareerd klaar voor de deelnemers. In de vrachtwagenbranche zijn deze nabehandelingssystemen al sinds de komst van Euro 5 gemeengoed, en de laatste jaren in steeds meer automodellen te vinden.Tijdens de workshop gaat u meten aan het SCR-systeem. Hoe werkt het? Hoe kunt u diverse onderdelen van het systeem aansturen? U maakt gebruik van Jaltest truckdiagnosetool en de PicoScope.

Bent u erbij?

AMT Diagnose Boot Camp start op vrijdag 22 juni om 08:30 uur en eindigt op zaterdag 23 juni rond 18:00 uur en vindt plaats bij de Automotive Campus in Helmond. Het programma bestaat uit een afwisseling tussen workshops, theorielessen, competitie en fun.

Meer weten van elke workshop? Bekijk het hele overzicht op www.amtbootcamp.nl/workshops.

AA Equipment aanwezig bij AMT Diagnose Boot Camp 2018

Remote Diagnostics, de oplossing voor uitlezen op afstand

9-5-2018

Nieuw bij AA-Equipment: Remote Diagnostics, de oplossing voor uitlezen op afstand.

In samenwerking met AutoNiveau bieden wij diagnose en hulp op afstand met Remote Diagnostics. Door middel van een interface is het mogelijk om op afstand een auto over te nemen, deze service heet "Remote Diagnostics". Met het platform van AutoNiveau en de interface wordt een brug geslagen tussen de EOBD-stekker, van de auto in uw werkplaats, en het AutoNiveau Servicecenter. Op deze wijze heeft het autobedrijf nu de mogelijkheid om in de eigen werkplaats gebruik te maken van de extra functies welke met universele diagnose apparatuur niet altijd mogelijk zijn.

Diagnose en hulp op afstand met Remote Diagnostics

Remote Diagnostics maakt het mogelijk om op afstand een voertuig te configureren, coderen en onderdelen programmeren, zoals bijvoorbeeld:

☑ sleutel transponders aanleren
☑ trekhaken coderen
☑ service intervallen resetten
☑ en nog veel meer!

De interface voor Remote Diagnostics is nu te bestellen!

De interface is vereiste hardware en zorgt voor de verbinding tussen het voertuig met de EOBD-stekker en de tablet en vanaf nu te bestellen bij AA-Equipment!

Remote Diagnostics is te gebruiken als uitbreiding van de Launch X-431 Pro 3 en Launch X-431 Euro Pro 4.

Wilt u meer informatie over Remote Diagnostics of wilt u de interface voor Remote Diagnostics bestellen? Neem dan contact met ons op.

Neem contact op

Remote Diagnostics AA Equipment nieuw social media

 

 

AA-Equipment in Cuba voor aflevering en training Jaltest

18-4-2018

In Cuba wordt vanaf nu ook gebruik gemaakt de diagnosesystemen van Jaltest Diagnostics. Jaltest is het meest complete en merk- en systeemonafhankelijke diagnosesysteem op de markt.

Onlangs ging onze Jaltest specialist Paul Berlee naar Cuba voor aflevering van Jaltest en het geven van training op locatie.

Paul Jaltest 1 zonder logos verkleind logo aae

Een enkele diagnose tool voor al uw voertuigen

Jaltest beschikt over de meest uitgebreide diagnosesoftware om diagnose te stellen aan elektronische systemen van de volgende voertuigen:

  • Diagnose voor vrachtwagens
  • Diagnose voor trailers
  • Diagnose voor bussen
  • Diagnose voor lichte bedrijfsvoertuigen
  • Diagnose voor tractoren
  • Diagnose voor kranen en speciale voertuigen
  • Diagnose voor vaartuigen

Meer informatie over Jaltest

aa equipment in cuba 2018 diagnosesysteem

De nieuwe Autocom Volvo DoIP adapterkabel

9-4-2018

Voertuigen krijgen steeds meer elektronische rij-assistentiesystemen. De grote hoeveelheid data die door deze systemen wordt gegenereerd, kan niet meer via de traditionele CAN-bus getransporteerd worden. Om deze reden is een nieuw data transport protocol ontwikkeld: Diagnostics Communication over Internet Protocol (DoIP). DoIP zorgt voor een veel hogere snelheid van datacommunicatie in de voertuigen in vergelijking met de traditionele CAN-communicatie. Steeds meer autofabrikanten passen DoIP toe als communicatiestandaard. Diagnosespecialist Autocom heeft nieuwe software waarmee het diagnosesysteem via DoIP kan communiceren.

Update en speciale DoIP adapterkabel

Met de nieuwe software update, versie 2018.00, kan het Autocom diagnosesysteem vanaf nu communiceren met de nieuwe Volvo 2016, 2017 en 2018 modellen XC60, XC90, S90 en V90 die zijn uitgerust met het Diagnostic Communication over Internet Protocol. Daarvoor heeft Autocom een speciale DoIP adapterkabel aan het assortiment toegevoegd. Deze adapterkabel is noodzakelijk om te kunnen communiceren met deze voertuigen.

Autocom focust zich hiermee in eerste instantie op service gerelateerde systemen zoals motor- en remsystemen. Belangrijke functies zoals het lezen en wissen van foutcodes en het uitlezen van datalijsten zijn inbegrepen. Daarnaast kunnen serviceberichten worden hersteld en de parkeerremmen in servicemodus worden gezet. Meer voertuigsystemen en functies volgen in volgende Autocom updates. Om updates te kunnen installeren, is het van belang om een geldige Autocom licentie te hebben.

De nieuwe DoIP adapterkabel van Autocom om te kunnen communiceren met Volvo's is nu leverbaar! Met de DoIP kabel kunt u klanten service en reparatie bieden voor moderne voertuigen met DoIP.

Bekijk CDP+ DoIP adapterkabel

DoIP kabel Autocom

AA-Equipment is aanwezig op het Bulthuis Transport Event 2018

5-4-2018

In mei 2018 organiseert Bulthuis zijn eigen event voor de transportbranche. Geen standaard beurs maar een event met een ándere insteek, bedoeld voor professionals die werkzaam zijn in de bus-, truck,- en trailerwereld.

AA-Equipment is aanwezig op het Bulthuis Transport Event 2018 op 25 en 26 mei in Utrecht. Tijdens het Bulthuis Transport Event laten wij u alles zien op het gebied van diagnose met onze merken Jaltest Diagnostics en Pico Technology.

aa equipment bulthuis transport event 25 en 26 mei

Jaltest Diagnostics

Jaltest is het ultieme multi-brand diagnosesysteem en beschikt over hoogwaardige diagnosesoftware met een brede dekking over de verschillende elektronische systemen in voertuigen zoals bedrijfswagens, trucks, speciale voertuigen en meer. Jaltest Diagnostics is merk en systeem onafhankelijk.

Pico Technology

Diagnose stellen is niet alleen foutcode(s) uitlezen en wissen met een diagnosesysteem. Bij een complexe storing is het gebruik van een oscilloscoop een must. De Pico oscilloscopen en Pico accessoires van AA-Equipment maakt de diagnose nog krachtiger.

Zien wij u op het Bulthuis Transport Event?

U bent van harte welkom! Vraag nu uw gratis entreekaart aan zodat u verzekerd bent van toegang. Gebruik de code: 1600001.

Vraag hier uw gratis entreekaart aan

Wij hopen u te ontmoeten op het Bulthuis Transport Event!

Bezoek www.bulthuistransportevent.nl voor meer informatie.

De oscilloscoop, een must voor het stellen van een correcte diagnose

29-3-2018

Diagnose stellen is niet alleen foutcode(s) uitlezen en wissen met een diagnosesysteem. Voor het stellen van een correcte diagnose bij voertuigen met een complexe storing is naast een diagnosesysteem een oscilloscoop een must. Pico automotive oscilloscopen zijn de beste op dit gebied.

Pico is een leider in de PC aangesloten oscilloscopen. Dit is het moderne alternatief voor de traditionele "desktop" oscilloscopen.

Wij hebben voor u diverse Pico oscilloscopen en Pico accessoires. De 2- of 4-kanaals PicoScopen maken uw diagnose nog krachtiger.

Bij aankoop van de PicoScope 4-kanaals Standaard set ontvangt u nu de AAE Breakout leads gratis!

 Bekijk PicoScope 4-kanaals Standaard set

 Bekijk AAE Breakout leads

Actie PicoScope 4 kanaals standaard set met gratis AAE Breakout leads 3.0

Actie geldig t/m 1 juni 2018

logo

AA-Equipment / 
Launch Tech Benelux BV

1e Tussendijk 17
5705 CG Helmond

Tel. 0492-525717

E: info@aa-equipment.nl