NMi-goedgekeurde Continental deeltjesteller nu verkrijgbaar
Per 1 januari 2023 moeten bedrijven die Euro 5 en Euro 6-dieselvoertuigen keuren beschikken over een gecertificeerde deeltjesteller. Met de Continental deeltjesteller ben je tijdig en goed voorbereid op de komst van deze nieuwe APK-eis.
APK deeltjesteller voor deeltjestest
De Algemene Periode Keuring (APK) voor Euro 5 en Euro 6-dieselvoertuigen wordt per 1 januari 2023 uitgebreid met een verplichte controle van de aanwezigheid en werking van het roetfilter. Met de deeltjesteller, waarmee de zogenaamde deeltjestest wordt uitgevoerd, wordt het aantal roet- en fijnstofdeeltjes geteld dat via het uitlaatsysteem het voertuig verlaat. Zo kan worden gemeten of het roetfilter aanwezig is, nog voldoende filtert en dus niet te veel van deze schadelijke deeltjes uitstoot.
Met de Continental DX280 DC Advanced voer je deze fijnstofmeting eenvoudig en snel uit. De feitelijke meting, inclusief opwarmen, is al binnen slechts ca. 30 seconden voltooid. Deeltjes worden geteld door ze elektrisch te laden, deze techniek heet 'Diffusion Charging' (DC). Continental ontwikkelde een geavanceerde DC-techniek, die ervoor zorgt dat de meetresultaten uiterst nauwkeurig en betrouwbaar zijn en niet snel vervuild raakt bij intensief gebruik.
"De meettechniek binnen de Continental DX280 DC Advanced heeft een stresstest van ruim 20.000 metingen probleemloos doorstaan."
De DX280 DC Advanced is goedgekeurd door het Nederlands Meet Instituut (NMi) voor de APK1 en APK2 en voldoet hiermee aan de technische eisen van de Nederlandse APK-regelgeving. Zo kan jij ook na ingang van deze nieuwe emissiewetgeving Euro 5- en Euro 6-diesels blijven keuren. Het meetsysteem is voorbereid op toekomstige aanscherpingen voor benzinemotoren. In de toekomst kan ook de deeltjesproductie van benzinemotoren met deze tester gemeten worden.
Naast de officiële meting, biedt de software, die werkzaam is met een Windows 10 besturingssysteem, ook de mogelijkheid om een vrije meting te doen. De grafische weergave van een langdurige, continue meting van de deeltjesuitstoot maakt de deeltjesteller tevens ideaal voor diagnosestellen.
Lees hier meer over de specificaties en mogelijkheden.
De Continental DX280 DC Advanced maakt onderdeel uit van onze complete DPF-oplossing, waarbij wij de juiste support en service kunnen leveren indien de gemeten deeltjeswaarde te hoog is.
Continental DX280 DC Advanced
De Continental DX280 DC Advanced is leverbaar als standalone deeltjesteller, met of zonder werkplaatsbestendige tablet of laptop (Windows). Ook leverbaar gecombineerd met het Emissie Analyse Station (CCP800) van Continental, inclusief viergastester en roetmeter, en is uit te breiden tot een volledig diagnosestation met de modernste diagnosesoftware en de Pico oscilloscoop.
De emissieapparatuur wordt geleverd met twee jaar fabrieksgarantie. Om ervoor te zorgen dat jouw tester(s) topprestaties blijven leveren, hebben we een aantal verschillende kalibratie- en servicepakketten beschikbaar.
Bekijk Continental DX280 DC Advanced
Hulp tijdens en na de deeltjestest
Naast dat wij de juiste apparatuur leveren voor de deeltjestest, staan wij ook tijdens én na de deeltjestest voor jou klaar. Worden er tijdens de meting te veel roetdeeltjes gemeten, dan is er iets met het voertuig aan de hand. Je gaat over tot het stellen van de juiste diagnose, waarna je het probleem verhelpt, het roetfilter reinigt of vervangt. Met 1 op 1 ondersteuning kan ons CLEVER DiagnostiX supportteam jou bijstaan tijdens de diagnose met technische informatie en kennis. Is het roetfilter verontreinigd en werkt regenereren niet meer, dan kunnen wij het filter grondig reinigen, zodat het niet vervangen hoeft te worden.
Meer weten?
Ben jij op zoek naar een APK deeltjesteller en wil jij meer weten over onze oplossing? Laat het ons weten door vrijblijvend contact met ons op te nemen. Onze specialisten adviseren jou graag!